söndag 22 mars 2015

Kalabalik i påskidyllen

Nu ska jag berätta: Någon har helt fräckt gått och byggt en vindkraftspark i påskidyllen! Helt utan tillstånd och konsekvensbedömningar. Det förr så frodiga landskapet har förvandlats till en enda stor lervälling där bara några taklökar tappert hänger kvar.


Som tur är går det inga flyttfågelstråk just här - påskkycklingarna föredrar att ta sig fram på marknivå. Men hur ska det gå för påskharen som har sina bohålor i denna unika biotop? Och kommer den rika artrikedomen, med timotej, rajgräs, krasse, rucola och sockerärter, att återhämta sig? 


Tack och lov är vindkraftverken av en helt ny typ, byggda av återvinningsbart material. De orsakar varken vibrationer eller buller. De sprider gynnsamma vindar och gott humör. Påskidyllen brukar vara som frodigast just till påsk. Det är bara för oss att följa med utvecklingen och se hur det går.


Vindsnurrorna har jag bloggat om förr här (DIY) och här.

5 kommentarer:

TIDSTJUVEN.com sa...

Vilket annorlunda och fint påskpynt. Jag behöver också en liten vindkraftspark på mitt köksbord känner jag. ;)

Lyckoslanten sa...

Vilken intressant och miljövänlig historia! Vill gärna se din park när det börjat gro! Ska ta mig i kragen och så alla frön jag hamstrat! :)

StrandviksVillan sa...

Fniss :) Du e skojig du!
Kul att ha så många olika frön blandade! Gillar verkligen dom där vindmöllorna.

Liljas Corner sa...

Tack hörni! :)

Sara sa...

Jag älskade detta inlägg :D så skojigt! Och fina var de ju också!