onsdag 14 augusti 2013

Sommarblommor

I våras grävde vi bort gräsmattan och luckrade upp jorden, med grep, på ett 14x1 meter stort område tvärs över gräsmattan. Jag ville ha ett ställe att odla blommor på. Mer blev inte gjort åt odlingslotten innan jag planterade ut mina förodlade plantor. Den enda jordförbättring jag gjort är att strö på gräsklipp för näringens och fuktens skull. Så jag är faktiskt förvånad över hur bra det växer! Det har jag nog alla tusentals daggmaskar att tacka, som tack och lov verkar trivas under vår gräsmatta.


Jag har planterat zinnia, rosenskära och solros, och enstaka plantor av luktärt, sommarslöja och aster.

Pinnarna som syns i bakgrunden är början till ett levande videstaket. Det är bara början för att jag räknade fel då jag skördade min vide på vårvintern. Men jag ska berätta mer om det en annan gång.


Det bästa är att se då plantorna börjar blomma och att se alla de olika blommorna, som alla är unika. Det näst bästa är att plocka in små söta buketter och placera ut dem här och där i huset.


Vilken är din favoritsommarblomma? Kan du välja?


8 kommentarer:

Unknown sa...

Sommarrudbeckia!! Alla gånger! :D

Linnéa sa...

Luktärter, cosmos härliga att göra buketter av.
Och ringblommor, krasse i salladen.

Och, och :)
Linnéa

Liljas Corner sa...

Sandra: jaa, de har så fin form.
Linnéa: jag borde bli bättre på att använda blommor i mat! Ringblommor ska jag nog så nästa sommar.

Christina sa...

I år sådde jag ringblomma och blåklint. Blåklinten blev genast en storfavorit och den först nämnda påminner mig om mormor.

Susanna/Huvikumpu Living sa...

Såååå fint Nina! Olet niin taitava valokuvaaja, ihanaa viikonloppua :)

Liljas Corner sa...

Kiitos Susanna, ja samoin sulle!

StrandviksVillan sa...

Rosenskära! Nu kom jag på vad den heter :)
Det var en fin rabatt du gjort! Bra med gräsklippet, så borde jag också göra.
Snart måste du komma till mig och planera mitt "tomma hörn" ;) Och klippa träden ;)

Trevlig helg!

Kort Sagt sa...

Såå härliga blombilder! Vet inte vilken min favorit är, alla är vackra på sitt sätt.