torsdag 2 februari 2012

Choklad-lime kladdkaksmuffins

Det händer inte så ofta att jag bakar, men nu har jag bakat två gånger på en vecka. I söndags bakade jag Leilas Amerikanska kanelbullar - som var riktigt goda. Det lämnade över en hel del glaze, så för att slippa slänga bort den var jag tvungen att baka muffins. Snabbt skulle det gå, så jag gjorde dem av mitt snabbaste, enklaste kladdkaksrecept.


Kladdkaksmuffins
Smält 100 g smör i en kastrull. Rör i 2,5 dl strösocker och 2 ägg, direkt i kastrullen. Blanda 1,5 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 4 msk kakao och 2 tsk vaniljsocker. Rör ner i smeten. (Jag brukar hälla alla torra ingredienser direkt i kastrullen och blanda dem lite med varandra innan jag rör ner dem i smeten.) Fördela smeten i tolv muffinsformar och grädda i 175 grader ca 12 minuter.

Cream cheese glaze:
Blanda 200 g Philadelphiaost, 3 msk ljus sirap och 1.5 dl florsocker i en skål. Smaksätt med skal av 2 lime och saft av 1 lime. Vispa glazen med elvisp tills den är luftig. För att det inte ska bli så kladdigt kan man minska på mängden limesaft.


Det kan hända att det blir en sats till i helgen... Galet förresten att det finns videkissor ute nu!


Jag kämpar med motivationsbrist idag. Jag har saker som måste göras, men det tar så emot att börja på. Nåja, jag ska göra ett försök.


6 kommentarer:

Anonym sa...

mums..jag tror att det blir en sväng till affären efter jobbet??
-pudervippa-

Lyckoslanten sa...

Glad visp i förra inlägget och så fiffigt att summera januari! Jag gillar också Laleh!
Tack för recept och vackra bilder! Hoppas motivationen infann sig! ♥

StrandviksVillan sa...

Slurp!
Jag bakade också i morse, en del hamnade till och med i frysen, det händer sig sällan.
Jag såg också videkissor i helgen :)

Anonym sa...

Hmmmm va gott det blev med Amerikanska kanelbullar!!! Det är bra när nån ger tips för annars skulle det ha blivit att sitta i soffan hela kvällen.
-pudervippa-

alegni sa...

det där är det absolut bästa kladdkaksreceptet! nomnom.

All The Things I Love sa...

Jag tycker nog att blogger appen fungerade, det lilla jag testat den :) Det enda som stör mig är att man inte kan lägga in fler än ett foto per inlägg. Har dessutom en vintage camera app som gör fotona lite snyggare :)
Ps, receptet ovan är utprintat och väntar på att bli bakat till mitt något försenade 30-årskalas :)