onsdag 17 augusti 2011

Back to school

Idag ska jag berätta en sak för er som ganska få vet om än. Efter mycket funderande hit och dit, fixande och ta-reda-påande, för att inte tala om en hel del stora, kladdiga klumpar i magen, kom jag fram till ett beslut: Jag ska sätta mig på skolbänken igen! Och det gjorde jag i måndags, på en trädgårdsmästarutbildning. Inom utbildningen finns det tre inriktningar, som vi ska välja så småningom: produktion av växter, grönområdesplanering samt blombinderi och handel.

Så idag har jag och mina fina klasskompisar (en skara trevliga, jordnära människor i åldrarna 16 till 50+) och inspirerande lärare samlat frön, som vi gjort kollage av, och plockat kvistar från olika trädarter, som vi ska lära oss. Imorgon är det maskinlära som gäller och på fredag, vet ni, då blir det tomatplockning! (De som känner mig vet att jag plockade mina första tomater då jag var 14 år och har plockat många tusen sen dess... Dessutom har jag sprungit omkring i växthus bland blommor och gurkor sedan barnsben, så detta känns som en naturlig omgivning.)

Roligt är det ju med skolsaker också! Det virkade pennskrinet köpte jag på en hantverksmarknad förra veckan.

Mitt arbetskontrakt tar slut (igen...) i oktober, så det var väl främst därför jag såg chansen att prova på något nytt. Nu jobbar jag istället på halvtid fram till nyår. Jag har vägt för- och nackdelarna mot varann, och visst är jag lite orolig för framtiden (främst ekonomiskt, med huslån och allt). Dessutom står den där Jante rätt ofta och fnyser åt mig. Vem tror du att du är, säger han, som tror du kan avbryta det du hållit på med i tio år och börja på med nåt sånt? Tycker du det passar sig? Tror du faktiskt att det här kommer att bli till nåt? Men jag försöker tysta honom med det viktigaste argumentet: Jag mår allra bäst då jag får vara kreativ och skapa vackra saker. Och att jag trivs med det jag gör är väl egentligen det enda som betyder något? Och jag vet att jag kan lita på er, mina bloggvänner, som flankstöd i kampen mot Jante! :)


12 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Schas på dig Jante - du har ingen talan här inte!!

Så glad för din skull, det här kommer nog att bli bra ska du se :)Tycker att den här utbildningen går riktigt bra hand i hand med det du studerat tidigare. En fortsättning, liksom.
Hihi, förstod nog att du skulle ha lite snygga skolattiraljer ;)
Annars, när det gäller framtid och ekonomi - det ordnar sig alltid, bara man har tron på det.

kramis!

Galleri MochB sa...

Grattis! Det låter perfekt för dej, och den där Jante tycker jag inte alls du skall bry dej om :O) Måste erkänna att jag tyckte det var jättejobbigt att studera, men det berodde nog mest på att jag jobbade heltid, hade två barn hemma och kanske framförallt för att det var på distans. Skulle känts så mycket enklare att varje dag få sätta sig i skolbänken istället. Kommer att gå finemang för dej!
Kram Mia

Sandra N sa...

Coolt! Då kommer vi säkert stöta på varandra i "korridorerna" sedan när vi börjar nästa vecka :) Hanna berättade att ni är lediga må och ti, men sen ses vi säkert :)

Anonym sa...

Ja-a Jante vill bestämma alltför mycket i våra liv.
Visdomes ord från paappa.. "Du har bara ett liv så gör det som känns bra."
O ekonomin ordnar sej ska du se.
Min Jante har fått övertaget om mig redan, månne det beror på åldern?? Men jag har hårda diskutioner med honnom alltid mellanåt o då brukar han hålla tyst en stund :-)
-pudervippa-

All The Things I Love sa...

Oj va skoj!! Som en som själv studerat på äldre dar så vet jag hur det känns att helt plötsligt leva på studistöd då man varit van med en lön varje månad. Det är tufft, men det går!


Ang. servisen, jag fyller också 30 i höst. Kanske jag också skulle önska mig delar till servisen :) Vilken bra idé!
Jag återkommer om platsen för vårt byggande då vi kommit längre med våra planer ;)

Anonym sa...

Jag misstänkte väl det, för jag har sett dig på mitt jobb både idag och i måndas! :) Vad roligt, Nina! Tänkte faktiskt då jag såg dig utanför Solrosen idag (ni inspekterade några växter och jag halvsprang förbi) att trädgårdsmästaryrket skulle passa dig. Dessutom får du väl en riktigt bra kombo av två yrken!

Lycka till och räck ut tungan åt Jante! :)
Cia

Anonym sa...

håller med alla andra! jag säger bara go girl och gu så kul!!!lycka till nu med studie livet ;)
/annika

Lyckoslanten sa...

Nu blev jag riktigt glad för din skull! Så harmoniskt det där låter! Nej Jante kan nog gå och gömma sig med någon som gillar honom!
Fina skolsaker och positivt är allt det här! Om jag inte hade jobbar med barn skulle jag gärna ha jobbat med blommor och växter! Så roligt! ♥

Snäckskalsdalen. sa...

Jag hävdar och har alltid hävdat och kommer alltid att hävda att utbildning är aldrig, aldrig fel, man har ALLTID nytta av det man lär sig och ju äldre man blir desto mer kan man sätta in utbildning i sitt sammanhang och jag tycker nog inte jag kan se Jante någonstans i det här. Full fart framåt bara!
Agneta kram

alegni sa...

åh, jag hade missat detta inlägg tidigare! jag tycker du gör absolut rätt, och det låter verkligen som ett område som passar dig som hand i handske, så det är bara att köra hårt, och köra över jante på kuppen!
kram!

nattugglan sa...

oj va härligt med trädgårdsstuderande.. skulle jag ha vart 10 år yngre..skulle jag oxå ha studerat till detta..men nu tycker jag det är för sent..då jag är 50 +... Lycka till

Anonym sa...

Lycka till!!!
Inger